sobota 7. května 2016

Medideník - druhácký březen & duben

Jsem fakt ostuda, že teď tak kašlu na blog. Ale jak se tak koukám na aktivitu ostatních medibloggerů, tak musí bejt všem jasný, že zkouškový se blíží, a tak trochu toho volnýho času investujeme jinak, než do klepání do klávesnice.

Třeba tenhle článek jsem začala psát v pátek odpoledne, měla jsem po patologii a venku svítilo sluníčko. Prostě ideál na psaní článku, no ne? :)

Takže jsem si řikala, že když jsem se tak hezky vykašlala na březnový medideník, tak nebude vadit, když napíšu článek za oba měsíce více či méně dohromady. Moje paměť neni dobrá, bude potřeba  diář.

Už jste si všimli, že mám tendence se strašně dlouho vykecávat, než přijdu k jádru věci? :D



Video zveřejněné uživatelem Bloncka (@zblondynyzubarkou),

Obecně
Březen byl vlastně ještě začátek semestru. Je to vtipný, vzhledem k tomu, že to píšu teď v době, kdy spíš semestr finišujem. Březen byl ve znamení endodoncie (čistění kořenových kanálků). Jelikož jsme si chytře nechali přesunout zápočtový test z tohohle předmětu ze zimního na letní semestr a pak z prvního letního týdne do třetího, měli jsme skutečně hodně času na to, abychom se na to naučili. Což někteří učinili, ostatní o něco méně.
Ten test byl podle mě nenapsatelnej, a to ani v případě, že byl z části kolektivní prací. Testy multiple choice jsou obecně velká sranda. Můžou tam bejt totiž správně jedna, všechny, a nebo taky žádná odpověď. To si takhle sedim u testu a absolutně nevim: Mám zakroužkováno B. Říkala jsem si, že bych mohla můj názor porovnat s okolníma sedícíma. Kouknu doleva ke spolužačce, ta má zakroužkováno A. Kouknu doprava ke spolužákovi, ten má C. S velkým vypětím jsem se velmi nenápadně koukla dopředu ke spolužačce na test, která si evidentně myslela, že správná odpověď není ani jedna. To se vám prostě chce křičet, když se 4 lidi neshodnou ani na jedný z odpovědí... :D Test jsme samozřejmě z větší části nenapsali, a tak jsme se s tím srali další 3 týdny. Díky bohu za to, že to je aspoň předmět, který je skutečně potřeba, ne jako např. imunologie, kterou jsme taky psali na vícekrát. Endodoncie jsem měla plný zuby. U ní se nestačí naučit takžka nazpaměť knížku o cca 280 stránkách, kterou napsal sám přednášející, protože kniha je z roku 2003 a jelikož je stomatologie obor rychle se vyvíjející, hodně z těch věcí prostě už neni aktuální. Takže jsme celej zimák nahrávali přednášky a následně je před testem poslouchali. A vzhledem k tomu, že přednášky se konaly v každém z 15 týdnů zimáku a časová dotace na přednášku byla dvě a čtvrt hodiny... No, počítat umíte. Takže jedete v tramvaji, posloucháte doc. Peřinku. Žehlíte, posloucháte Peřinku. Uklízíte, posloucháte Peřinku. Učíte se imunologii, posloucháte Peřinku. Jdete nakoupit, posloucháte Peřinku. A věřte, že po tom, co celej den posloucháte Peřinku, s váma i spí v posteli.
Vzhledem k tomu, že ty nahrávky byly fakt dost potichu a jedna z možností, jak z toho záznamu vypumpovat co nejvíc, bylo ohulit to a dát to hrát přes celej byt na repráky, můžu nyní s klidem prohlásit, že se mnou bydlí nejlépe endodonticky vzdělaný urolog na světě.

Veřte nevěřte, 4. dubna jsme ten zápočťák napsali!





Další ze srand je imunologie. Fakt vtipnej předmět. Všude samý molekuly a zkratky, takže výpisky jsou často jenom seznam písmenek a čísel, který je třeba se naučit. HLA, MHC, CD34, TNF, TGF, TLR, NLR, CD4, CD8, IFN gama, IgG, IL-1, IL-8. A povězte mi, jakej debil mohl nějakou molekulu pojmenovat C3bBb3b nebo C4b2a3b? Semináře, na nichž je účast povinná, jsou meganudný a skoro bych řekla, že čas na nich utíká ještě pomaleji než na histole. A to je co říct, protože histola byla pro mě doteď #1.

Ostatní předměty se s větší či menší intenzitou učím, neboť zkouškové je už za dveřmi. Děsný, jak to utíká. Timhle tempem ze mě za chvilku při troše štestí bude doktorka.


Absurdita
Je vcelku vtipný, jaký protiklady jsou nám schopný říct vyučující nejdřív na jednom předmětu a pak na druhym říct. Třeba na kariologii (věda o zubním kazu) nám v úterý ráno řekli, že kojit má cenu maximálně do nějakýho 6. měsíce věku, protože pak se dětem akorát kazí zuby, protože právě okolo půl roku dětem rostou první zoubky. A to je prý znakem pro to, že dítě je schopno začít požívat tuhou stravu. Ani ne za 4 hodiny nám na imunologii tvrdili, že kojit se má rozhodně co nejdýl, protože to je výhodný pro imunitní systém dítěte.
Takže si vyber.


Co mi vadí
Jelikož jsem tu knížku o endodoncii četla fakt hodněkrát, všimla jsem si zvláštní věci. Víte, ve stomatologii je hodně ,,sekundárních věcí". Sekundární dentin, sekundární ošetření, sekundární plnění, sekundární infekce, sekundární blablabla... Ale neříkejte mi, že slovo sekundární vyšlo na ten řádek vždycky náááhodou tak, že ,,se" bylo na jednom a ,,kundární" na začátku dalšího řádku.
Jsem prasák a ze začátku mě to dost bavilo. Ale když to člověk čte už popátý, vtip se poněkud ztrácí.

Další z věcí je patologie. Je sice fajn vědět, jak jakej nádor nebo zánět vypadá, ale kámen úrazu nastává ve chvíli, kdy se vám to snaží k něčemu přirovnat. Třeba když vám řeknou, že nějakej typ nekrózy vypadá jako žervé. Nebo když nám včera asi 5x zopakovali, že nějaký typy mezenchymových nádorů vypadají jako rybí maso. No, hned má člověk větší chuť k jídlu.


Z čeho mám radost
No, to nebude až tak z čeho mám radost, spíš co mě fakt dost pobavilo. Během seminářů imunologie většinou dělám cokoli jinýho než vnímám (to se fakt nedá), ale občas mě něco zaujme. Třeba že děti porozený císařskym řezem mají horší imunologickou výchozí pozici oproti těm narozeným přirozenou cestou, protože se nesetkají s bakteriální vaginální flórou matky. Chtěla jsem se optat na pár doplňujících otázek, přičem jsem se i ptala, jestli se to nějak řeší u dětí, co přišly císařem, jestli neexistuje nějaký způsob, jak děti imunizovat. Dostalo se mi odpovědi, která byla řečena naprosto s kamenným výrazem.
,,Nooo, v USA jsou takové tendence, že děti, které přijdou na svět císařským řezem, jsou neprodleně po porodu potírány vaginálním sekretem."

Bohužel jsem si to hned představila. A pak jsem se strašně moc smála. Vyučující se nesmála.



Zuby
Jelikož letní semestr druháku je ve znamení smímatelných náhrad, vyrábíme na praktikách různý roztomilý věci z vosku a kovových drátů. Vyučující tvrdí, že to je proto, abychom věděli, jak zubní technik vlastně ty výrobky vytváří. Já si myslim, že nás spíš chtějí naučit vážit si jejich práce. Ty dráty absolutně nejdou ohýbat, vosk vám kape všude, jenom ne tam, ka chcete a člověk si leckdy ožehne chlupy na předloktí o zapálený kahan. Musím říct, že jsem fakt ráda, že budu zubař a takhle těžký manuální práci se vyhnu. Párkrát jsem se i dostala k vrtání a musím říct, že to byla fakt úleva. Bylo super něco konečně zase ničit, prostě jenom sedět a vrtat díru, ač podle docela složitejch pravidel. Destruktivní složka stomatologie mi naprosto vyhovuje.


Hlášky
Naše vyučující doktorka na patologii přinesla do hodiny nějaký preparáty kamenů vzniknuvších v těle: ,,Tak jsem vám přinesla konkrementy nějaký. Kdybyste chtěli vědět, kterej je kterej, tak absolutně nemám páru."



Přednášející na mikrobiologii: ,,Ve svém životě se věnuji gramnegativním tyčkám."




,,Hej, nevíte, co je seminom?"

,,..."
,,To je jako nějakej nádor koulí?.."



,,To jsem takhle pitvala jednoho pacienta..."



,,Takže když máme pro implantát málo kosti a neuchytil by se, musíme provést augmentaci. Pacientům řikáme, že jim tam přisypeme umělou kost. Ve skutečnosti je to nějaká zvířecí kost smíchaná s pacientovo krví." 



Vám všem pevný nervy, ať už vás čekají zkoušky, maturita, nebo cokoli jinýho! :)


20 komentářů:

  1. :D Jo,sice kašlu na svůj blog,ale na blogy kolegů si čas najdu vždycky. Jako vždy pobavilo a jinak pokud sleduješ stránku I fucking love science,tak tam o tom potírání vaginálním sektetem dětí po císařském řezu byl nedávno článek :D Hodně štěstí ve zkouškovém!!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si to přečtu, docela mě to zajímá... :D Tobě taky, drž se!

      Vymazat
  2. "Destruktivní složka stomatologie mi naprosto vyhovuje." To hlavně v budoucnu neříkej pacientům :D

    "Timhle tempem ze mě za chvilku při troše štestí bude doktorka." Minule jsi napsala mnoho důvodů, proč zubaři doktoři nejsou. :P

    A napsala jsi jednou dekundární místo sekundární, ale to je jedno.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj. Máš naprosto skvělý blog! Narazila jsem na něj úplnou náhodou a je to jediný blog, který mi vydržel v paměti. :D Sedí mi tvůj styl psaní, tvůj humor. Všechno to umíš skvěle podat. Líbí se mi tvé názory a tvůj přístup ke všemu. Dokážeš inspirovat a pobavit. Měj se hezky a hodně štěstí, Barča :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Barčo, tak to jsem moc ráda, že sis takhle můj blog zapamatovala a líbí se ti! :)

      Vymazat
  4. Ahoj. Máš naprosto skvělý blog! Narazila jsem na něj úplnou náhodou a je to jediný blog, který mi vydržel v paměti. :D Sedí mi tvůj styl psaní, tvůj humor. Všechno to umíš skvěle podat. Líbí se mi tvé názory a tvůj přístup ke všemu. Dokážeš inspirovat a pobavit. Měj se hezky a hodně štěstí, Barča :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, chcel by som sa ťa spýtať, či by si sa nepodelila o prednášky doc. Peřinku aj so študentom z Olomouca, tiež sa tu učíme z jeho učebnice. Vopred ďakujem :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, muzu se zeptat, prosim, jestli nevis nebo neznas nekoho, kdo si musel opravit maturitu v září a prijali ho normalne do prvaku? Vcera mi to totiz o bod uteklo a zajímá me jestli (kdybych se umistil) by mi to uznali az v zari. Diky za pomoc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, myslím, že to jde... Přijímačky jsem dělala před dvěma lety, ale co jsme tenkrát řešily s kamarádkama, tak právě zápis jde nějak odložit až na září a to budeš mít už maturu komplet hotovou ;) Asi bych po přijímačkách napsala na fakultu (asi na studijní) a zeptala se jich, co a jak. :) Držim pěsti! :)

      Vymazat
    2. Ahoj, dostal jsem se na zubni v Plzni, a v zari si zopakuji ustni z Cj. Vsechno jde, kdyz se chce (ale nasr.no jsem mel pekne). Diky za cteni na blogu

      Vymazat
    3. Zdravím, tak super, gratuluju! :)

      Vymazat
  7. Chtěla bych na světě vidět jednoho neimunologa, který chápe komplement. Ta věc je zlo.
    Držím palečnice na zkouškové zápolení a hlavně se z toho nezenkoprézovat. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Komplement je čistý zlo! :D Děkuji, tobě taky hodně štěstí. :)

      Vymazat
    2. Jsem veterinář a chápu komplement. Jsem divná?

      Vymazat
  8. Ahoj Bloncko, máš fakt super blog, tvoje články mají šťávu. Jsi mou velkou inspirací. Díky tvému blogu mi přijde, že se během studia dají dělat i jiné věci, než se jen pořád učit. Nebo v to alespoň doufám! :D Protože po prázdninách se pravděpodobně upíšu 1. LF. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj kolegyně :) Jasně že se dají dělat i jiný věci kromě studia! Držim palce na tu maturu a budu se těšit po prázdninách... ;)

      Vymazat
  9. Jeej, ta kočka je boží! Můj kocour si mi vždycky pro jistotu rovnou lehne na klávesnici a celý učení mi vypne :D

    Ta protichůdná tvrzení úplně nesnáším, ale čím jsem starší, tím víc se s nimi setkávám. Člověk by řekl, že by se měly jednotlivé obory víceméně shodovat a ono vůbec ne.

    Držím palce na zkouškové! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám kočičku bohužel u rodičů, do Prahy si jí s sebou vzít nemůžu, ale když přijedu, nejoblíbenější místo na ležení jsou bezesporu papíry... :D O klávesnici ani nemluvit.
      Díky, tobě taky! :)

      Vymazat