úterý 20. října 2015

34. týden na fakultě aneb Purkyňov

Už před nějakou dobou mi začal druhák. No co vám budu vyprávět, vůbec se mi nechtělo do školy po tak dlouhý době doma.


Leze na mi na mozek taková ta typická podzimní depka. Mám takovej pocit, že kdyby se dělal nějakej výzkum o nejpesimičtějšim medicínskym blogu, figurovala bych s Blondýnou na zubnim někde hodně vpředu. Furt si tu na něco stěžuju, furt je podle mě něco blbě a furt trpim. Ale podle návštěvnosti to nevypadá, že by vám to nějak výrazně vadilo... :D



Mimochodem víte, že co se týče sebevražd a alkoholismu, vedou žebříček zubaři spolu s anesteziologama? :)

po roce na medicíně si ani nepamatujem, co čtem

Říkala jsem si, že by nebylo od věci shrnout svoje prozatímní dojmy z (dle vyšších ročníků) odpočinkového druháku.

Zatímco v prváku jsem touto dobou padala na hubu, ve druhém ročníku je zatím klid (Zatímco prváci-bloggeři píšou o tom, jak je prvák zaskočil, my s Med-studentem a DentistouCz máme realitvní volníčko). Prostě klid, nic moc se neděje, občas se něco učím (s menší zmateností a větší organizací než v prváku), ale taky toho moc není, a tak zatím stíhám chodit do práce. Snad to tak vydrží a mě neujede vlak.

Za první tři týdny ve druháku jsme už stačili vyzkoušet všechny předměty, které na nás zimák přichystal. Takže pár dojmů z těch zajímavějších:

Fyziola
Kamarádka anatomie, stěžejní předmět druháku (u zubařů spolu s preklinikou zubního lékařství). ,,navazuje" na anatomii. Cvika jsou zdlouhavý stejně jako u anatomie, hlad při nich máte obdobně velký.

Rozdílů, který oproti anatomii nyní vnímám, je 5:
  1. cvika i přednášky jsou na Albertově, jsou nutné časté přesuny a teleport
  2. píšou se ,,pretesty" - z tématu, co se ten den má probrat, si na začátku cvika napíšete test, který určí váš další osud
  3. je potřeba u učení zapojit víc mozek a ne jenom tupě memorovat
  4. je na to jedna (JEDNA!!!!) knížka. Samozřejmě je víc Fyziologií od různých autorů, ale neexistuje žádnej ,,Trojan 1, 2, 3". A navíc to má uživatelsky příjemný formát A5
  5. hlad na cvikách a na přednáškách máte sice furt stejnej, ale na přednáškách p. doc. Marešové se k tomu přidala (ze známých důvodů) krutá žízeň. 
K přednáškám řeknu snad jenom to, že ta první byla děsná. Byl to takový chvalozpěv na Purkyněho. Přednáška o tom, kdo Purkyně byl, jak Purkyně vypadal, kolik měl Purkyně dětí a vlasů a proč o ně přišel, s kym se Purkyně kámošil, jakej byl Purkyně skvělej, co všechno pro vědu Purkyně udělal, co všechno Purkyně objevil, kde se v Praze Purkyně mihnul, kde si Purkyně usral a tak obecně. 
Když se vás někdo na 1.LF zeptá, jestli víte, kdo objevil něco a vy nemáte tucha, střelte Purkyněho. Na 70% se trefíte.

Mimochodem víte, kdo ,,objevil" zubní cement?

Jeden z naši anatomických guru minulý rok tvrdil, že Purkyně byl strašnej, páč vždycky něco začal zkoumat, ale nedokončil to a dokončoval to někdo jinej. Ten názor se mi líbí.

Myslim, že Purkyňák jako ústav, kde sídlí histologie, za ústavem fyziologie totálně zaostává co se týče nároku na toto jméno.

Vlastně celej Albertov by se měl přejmenovat na Purkyňov.

Pak následovalo vyzvání k tomu, abychom si pro sebe napsali jakoukoli větu a následná demonstrace toho, jak je naše písmo oproti Purkyněmu neupravené. A mužou za to počítače, protože na nich trávíme tolik času.

A nechodíme si hrát ven, nic nevydržíme, neumíme nic z matematiky, protože gymnázia v téhle době nestojí za nic, jenom se oháníme svými právy a za všechno může Kalousek a líp bylo za komunistů. 

UAAAA!!!!!

Další přednášky z fyziologie byly už naštěstí o fyziologii (ale vyslechli jsme si, že jsme zkažená generace, protože nás na střední neučili derivovat). 

Fajn, konec stěžování, nebo mě tu fyziolu na konci druháku nenechaj udělat :D (nebo budu muset vypracovat nějakou odbornou práci na Purkyněho, třeba ,,kde bychom byli, kdybychom neměli Purkyněho").

(Takže abych to uvedla na pravou míru: 1.LF je nejlepší lékařská fakulta na světe, fyziologii i celej Albertov zbožňuju a když zrovna nespim nebo nejsem ve škole, pilně studuju)

Preklinika
Pokračování prekliniky z prváku.

Konečně to začíná být o dost víc zubařské a detailní než v prváku, kde jsme brali ,,všechno a nic". Letos je na programu protetika (ztratíte kus nebo celý zub a my ho chceme nahradit), takže je to (pro mě) fakt dost zajímavý. Na praktikách se už moc neřeší takový ty blbosti jako jsou prezentace, který stejně nikomu nic nedaj, a rychle se jde vrtat. A já to broušení přímo miluju! :)

Jo, řekla jsem to.

Ráda brousím.

Strašně mě z toho bolí oči, záda a ruce, zvlášť svaly palce, páč je to v podstatě 2 hodinová preparace a ta vrtačka se vcelku zmítá a vy jí chcete mít plně pod kontrolou. Taky ten přítlak, kterej musíte vyvinout, neni úplně malej, takže vždycky po cviku z prekliniky mám úplně oteklej pravej palec a bolí mě s nim jakejkoli pohyb. Trochu mě děsí představa, že jednou takhle budu vrtat celej den.

A jestli mi někdo někdy ještě řekne, že bejt zubař je brnkačka, tak si ho najdu a dostane ode mě osobně po papule :)))

Začíná se nám to taky v ročníku poněkud rozlišovat na obory. Pomalu začíná vyplouvat na povrch, kdo je víc endo-zubař (endodontista), kdo víc paro-zubař (parodontolog), kdo pedostomatolog koho zajímá kariologie (zubní kaz), kdo by byl nejradši protetikem a koho by bavila spíš ortodoncie. Pak tu je pár maxilofaciálních chirurgů, několik rentgenologů, praktických zubních lékařů, někdo tvrdí, že stejně nikdy nebude pracovat...

Taky mám už svoje favority ve stomatologii :)

Genetika
S těma vyučujícíma je fakt prča a hezky vysvětlujou. Asi něco berou, protože jinak poznat rozstříhaný chromozomy za 2 vteřiny, který já jsem k sobě dávala 15 minut, mi nepřijde jako úplně normální.

Endo
Endodoncie, ačkoli po prváku rozhodně nepatří mezi moje favority, mě letos mile překvapila.

Což teda pořád neznamená, že ten předmět mám ráda...

Přednášky jsou v úplně dementní nevhodný čas, jsou asi od čtyř do šesti v pondělí večer (přičemž vám škola začíná v sedm), ale přednáší jenom jeden člověk, je v tom řád a je to fakt vtipnej týpek, ačkoli od vyšších ročníků se o něm dozvídáme nemilé věci. Ale vysvětuje fakt dobře, stíháme si psát a na přednášku i zatáhne rolety, takže když si sednem někam dozadu, můžem se i najíst (protože přes den na to neni absolutně čas a věřte že něco takovýho, jako hladovou zubařku s bolavym palcem z vrtání, nechcete potkat.)
Praktika nejsou v rozvrhu. Obecně bych o druháku řekla, že rozvrh je jenom jakýsi pěkný obrázek v SISu, co si třikrát vytisknete, založíte do diáře a pak vůbec neodpovídá realitě. Ale ty praktika jsou fajn, koukáme tam na vyšetření pacienta (jednoho ze spolužáků), minule jsme se rentgenovali (a to si fakt přijdete už jako doktoři) a uvidíme, co bude dál, prej budem ošetřovat endodonticky nějaký pryskyřičný bločky, no me gusta. :D

Návrat do školy
Těšila jsem se na ty lidi. Mám ve škole dost dobrejch kamarádů a snad o nikom se nedá říct, že by vyloženě neseděl do kolektivu.

Ačkoli když o tom tak přemýšlím... Ale to je společný nepřítel všech první ročník přeživších :D

Strašně nám hejbou s rozvrhama. Jelikož je nás v ročníku jenom asi okolo 40ti, všechny ty ústavy si myslí, že si s náma můžou dělat, co se jim zachce. Tak nás spojujou, šoupou nám s cvikama, přehazujou si nás jak horkou bramboru a vlastně ten rozvrh, co máme v SISu a podle kterýho jsme si domluvili brigády a prakticky všechno ve svym volnym čase, vůbec neodpovídá realitě.

Na rozdíl od prváku se ale letos nekoná zmatečné přebíhání mezi budovami i v budovách samotných a hledání učeben, už nechodíme všude po 15 ti členných skupinkách, ale jsme poněkud definovanější, víme, že líp než na přednášce z biochemie je nám v Crossu a že ještě nikdy nebylo natolik hrozně, aby nemohlo být hůř, ale pevně doufáme v to, že to nikdy nenadejde. S úsměvem, lehkou nostalgií a škodolibostí pozorujeme všechny, co se snaží bezmocně naučit se všechny útvary na lopatce a lehce se přišklebíme, když někdo nad humerem řekne ,,sulcus nervi ulnae," nicméně držíme jazyk za zuby a řikáme si, že jsme se v tom taky vymáchali sami, takže oni to taky zvládnou.

No, vykecávání se už bylo odst, jdu si užívat moje podzimní úzkosti. Ale ne, letos to neni nejhorší. :)

A moje poseltství pro mladší generaci? Jenom jedno:
Prváci, držte se!

10 komentářů:

  1. Co tu zase dělám? Měl bych se už alespoň 2 hodiny učit algebru, ale číst si VŠ blogy (ač studentů naprosto odlišných oborů) je bohužel zábavnější... Ach jo, ta prokrastinace :D

    Zdraví zmatený student FELu...
    P.S.: Super blog (y)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Občas je třeba vypnout a pobavit se nad něčim jinym co nesouvisí a oborem.. to by ses divil, na jakých stránkách jsem já schopná skončit po dvouhodinový prokrastinaci na webu (aneb návod na youtube ,,jak rozesmát žirafu") :D

      Vymazat
  2. Ta podzimní depka je nějaká pandemická...
    Ale naštěstí přišel Purkyňov, a ten mi spravil náladu, a to ten ústav neznám. :-D
    Jinak v Trojanovi jsou občas koniny, osloviny i kraviny, ale myslím, že si hodně ulehčíš život, když se ho budeš držet. Furt lepší, než zmatené oscilování mezi tisíci a jedním zdrojem.
    Tak rychlou poprázdninovou adaptaci a návrat optimismu přeju. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě koketuju s Kittnarem, taky se mi nezdá úplně marnej. Trojana mám lehce salátovitýho..
      Děkuji a tobě hodně sil do druháku :)

      Vymazat
  3. Ahoj!
    Díky za další super článek, který aspoň trochu zvedl mou ucazečovu (ač septimánskou) "depresi". V poslední době totiž náž učitel na biologii, matiku a seminář (jo, je to ten magor s Čihákem :D) začal mít takový kecy, jakože na medicínu se skoro nikdo nedostane a že kdo se ještě neučí (v septimě), skoro nemá šanci se tam dostat. -_- Přeju hodně studijních úspěchů ať už s Purkyněm, nebo bez něj :D

    FB

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prosimtě, to je jenom nějakej zhrzenej nepřijatel uchazeč na medicínu před 30ti lety, z toho si nic nedělej... :D

      Vymazat
  4. Já měla ze druháku úplně stejný dojem, taky jsem se pořád flákala a měla výčitky svědomí, že nic nedělám :D Horší je, že stejnej pocit mám i teď v páťáku :DD Ale druhák je asi fakt takovej pohodovej, sice nevím, jak na zubním, ale pro všeobáky určitě.
    Jinak Trojan je dobrej zdroj, ale někdy se mi zdá, že je tam toho u některých věcí docela málo nebo je to blbě vysvětlený (třeba dýchačák), pak je dobrý sáhnout po tom starším dvoudílným :)
    Užívej si té pohodičky, co to jde, třeťák pak takový lehárko nebude :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip :) Jo, užívat si budu, minimálně si přes druhák něco vydělám snad... :)

      Vymazat
  5. "Sulcus nervi ulnae"? Už za to by ho někteří anatomové hnali... :D. Jinak jako vždy skvělý článek! ;)

    OdpovědětVymazat