úterý 15. září 2015

Všeobecný vs. zubní vol.2

Kolik že to článků jsem naslibovala? Asi miliardu?


Sedim na pohovce a nohy mám položený na konferenčim stolku. Takovou nekázeň by otec mýho ex nerozdejchal. Kvůli přetaženýmu limitu dat se mi nenačte žádný video z Youtube (ale nekecej Bloncko, načte, ale trvá to půl dne), a tak jsem odkázaná jenom na můj iTunes, o jehož obsahu by se dalo říct cokoli, jenom ne že je dostatečný. 

Venku je na moje poměry kosa. Nedovedu si představit, co budu dělat za měsíc. Myslim, že do nebezpečnýho říjnovýho počasí střední Evropy, kde vládne krutých 7°C, vytáhnu kabát. V lednu asi budu nosit nějakej druh oblečku do kosmu od NASA, protože jinak se ze mě stane jeden velkej chodící blonďatej rampouch. 
Jo, termoregulace mi moc dobře nefunguje.

Takže už 20 miut přemlouvám sama sebe, abych zvedla zadek z tý pohovky a šla si zacvičit, dokud mám čas. Na což přijde asi řada hned, jak tenhle článek zveřejnim, takže teď prostě jenom sedim a vychytávám mouchy z mýho psanýho projevu. Ještě že mám jako motivaci čokoládovej proteiňák od Nutrendu, jinak by mě k tomu nedonutil snad nikdo.


Řikala jsem si, že by bylo fajn při příležitosti 100 000 zhlédnutí mýho veleslavnýho blogu zveřejit ten článek co jsem zač, takže se na to snad můžete v blízké době budoucí těšit :)



Po roce je tady další srovnání všeobecnýho versus zubního lékařství. Plánuju udělat takovej seriál a každej rok to takhle srovnávat, aspoň bude vidět, jak se moje postoje mění. 

Tenhle článek bude subjektivní, tak se nechytejte za hlavu, když z mých virtuálních rtů vypustím nějakou blbost, se kterou třeba zrovna nebudete souhlasit a nebo když to vlastně ani nebude pravda.
Počítejte s tim, že jsem pořád jenom hloupá blondýna a můj pohled na svět a nejen na něj je zkreslen mou sníženou schopností myslet.

Na druhou stranu bude o něco objektivnější, než byl minulej rok, kam jsem i napsala hodně pitomostí. Nicméně jestli se někdo chcete podívat na to, co jsem tam napsala, tak můžete tady.



Náročnost učiva

První semestr jsem si řikala, že by mi bylo možná líp na všeobecným lékařství. Že bych se stala gynekologem-porodníkem a tahala ven něco jinýho než zrovna zuby ze zubních lůžek. Ale v letním semestru po tom, co jsem pochopila, že jako zubaři máme skutečně nějaký úlevy v učení a že jich není málo, jsem pokorně sklapla, začala šoupat nohama a číst Mazánka (zubařský Čihák pro první ročník). Od té doby není den, kdy bych neděkovala bohu, že jsem na zubnim.
Zubní ale není taková brnkačka, jak by se mohlo zdát. Na rozdíl od všeobáků, kteří se musí učit hodně teoreticky a musí umět od daného předmětu ,,všechno", máme výuku hodně zaměřenou na stomatologickou problematiku už od začátku studia. Sice tedy společné předměty (anatomie, histologie) můžeme v obecné rovině umět poněkud povrchově (např. mísní cévy horní končetiny skutečně žádnýho zubaře nezajímají), ale když něco nevíme z regia, které se nás týká (hlava, krk), je fakt zle. Tam je třeba, abychom už od začátku byli skutečně nadupaní a třeba úpony a začátky žvýkacích svalů vyplivli i o půlnoci a s kocovinou (ego vložka: to by mě zajímalo, kdo z všeobáků by to teď byl schopen vyjmenovat).

Ale aby zde nevznikaly nějaké nejasnosti - např. anatomii se učíme opravdu ve zcela stejném rozsahu jako všeobáci, včetně končetin. U zkoušek je ale brán zřetel na to, že jsme zubaři. 
V preklinice  se už v prváku učíme základy fyziologie, patologie, učíme se interpretaci rentgenových snímků, základy různých podoborů stomatologie, komunikaci s pecientem, nehledě na to, že je třeba dobře znát použití všech stomatologických materiálů, jejich složení a mechanismus tuhnutí. Je to taková všehochuť a už na začátku studia se učíme, co která bakterie v puse způsobuje.  
Měli jsme taky speciální předmět, který se jmenoval Orální histologie a embryologie, který byl zakončen ústním zkoušením a kde jsme se skutečně velmi podrobně učili skladbu všech zubních tkání a okolních struktur. Ačkoli by se mohlo zdát, že na zubních tkáních toho není tolik co studovat, tak tomu tak skutečně není a jenom povídání si o struktuře skloviny a zuboviny je práce na několik desítek stránek.

Jako zubaři máme sice určité úlevy, ale o to víc musíme být bezchybní v ,,našich" předmětech. Studium všeobecného lékařství asi bude o něco těžší než zubního, ale rozhodně bych ten rozdíl neviděla až tak dramaticky jako všeobáci, z jejichž vyprávění se mi často zdá, že si myslí, že přijdu domů ze školy a škrábu se na prdeli.

Možná si to ale všeobáci dělají sami, protože kdyby sdíleli materiály a dojmy z testů, taky by se jim mohlo studovat o něco lépe ;)

Časové nároky

Když jsem se na začátku prváku koukala na rozvrhy a porovnávala jsem rozvrhy všeobáků a zubařů, chtělo se mi brečet, kolik toho tam máme. V letňáku jsem to už nezkoumala.
Jenom vim, že v zimáku jsme byli oproti všeobecným ve škole od nevidim do nevidim.

Oproti všeobákům máme navíc prekliniku, která kromě klasicky 90ti minutové přednášky pro studenty znamená taky 4,5 hodinové praktikum, který sežere celý dopoledne/odpoledne. A to ani nezmiňuju, že soustředit se pak na cokoli je několikanásobně těžší, než kdybyste do školy šli odpočatí.

V zimním semestru máme navíc taky chemii lékařskou chemii a stomatologické materiály, která sežere cca 2 hoďky na praktiku, hoďku a půl na semináři a pak 45 minut na přednáškách, kam ale stejně nikdo nechodí.

Na druhou stranu všeobáci maj v letním semestru navíc genetiku, informatiku a podobné radosti. Nehledě na to, že ke zkoušce z anatomie a histologie se jim přidává i zkouška z latiny, kterou si zubaři odbydou jednoduše už v zimáku.

Myslim, že mě to nikdy nepřestane rozesmívat

Učebnice

Zatím se mi zdá, že mnoho učebnic na ,,společné předměty" je příliš obsáhlých nebo komplikovaně napsaných pro zubaře (fajn, teď to vyznělo, že zubaři jsou jednoduchá stvoření -_- ).

Kdybychom se skutečně měli učit všechno do takových detailů, jako je to v knihách pro všeobáky, nezbyl by nám čas na naše zubařské předměty a věřte, že k takovýmu zubaři byste nechtěli :))) 
Takže to ve finále vypadá tak, že prostě čtete a čtete, ale reálně z toho potřebujete tak 60-70%, takže ztracenej čas...
Další problém všeobáckejch knížek je, že se málo detailně zabývají věcmi, které nás jako zubaře zajímají. Třeba u histologie to je vcelku problém, protože klasické učebnice nejsou dle mého dostatečně obsáhlé co se týče histo stavby dutiny ústní a zubních tkání. Pak je třeba si půjčovat rozpadlýho Kliku, kterej je nejen asi tak 200 let starej, ale taky se nedá koupit a když přijdete pozdě do knihovny, máte smůlu.
Knihy pro bakaláře, kterých je taky hodně, jsou zase málo obsáhlý.
Jo a ještě jedna stížnost: na burze se skoro vůbec nedaj koupit jetý zubařský učebnice. Tzn. buď si je můžete půjčit, nebo vytisknout, a nebo za nehorázný prachy koupit nový.

Mezilidské vztahy

Tak ty bych na zubním přirovnala k menší základní škole. Ale ne svojí primitivností, ale tím, že všichni se známe. Možná já konkrétně vybočuju z průměru, ale znám jak hodně studentů z vyšších ročníků, tak teď z prváku. Prostě sedíte s kamarádkami před vyučováním v Cross Café a přijdou tam holky o rok vejš. Neskončí to jenom pozdravem, ale dáme se do řeči a kdyby nám nezačínala výuka, klidně bychom tam zůstaly dýl.
Je to příjemný, protože kdykoli můžete napsat komukoli o radu, starší spolužáci vám sdílí na skupinový facebook různé materiály týkající se školy a nebo vám prostě jenom před zápočtem napíšou, že drží palce.
Pokud jedna skupina píše test dřív než ta druhá, ta první se podělí o svoje zážitky a poradí. Když někdo vypracuje nějakou zadanou úlohu a nebo se mu podařil ukořistit dobrej matroš, sdillí to.

Neexistuje rivalita.

Ano, ráda to napíšu znova - prostě neexistuje. Kdyby si někdo chtěl škudlit nějaký materiály pro sebe, tak mu to v podstatě není dovoleno, protože v tak malém kolektivu se prostě proslechne, kdo se z čeho učí.

Jasně, občas se taky pohádáme o to, kdo bude nebo nebude chybět na semináři (kdo si to tentokrát půjde odsedět), ale to jsou podle mě věci, který řeší každej kolektiv.

Bonusy

Jsme připravováni na obor už od samého začátku, takže když se vás spolužák ze střední zeptá, co to je, když...., máte aspoň rámcové ponětí a můžete dotyčnému aspoň trochu poradit a před onou zázračnoǐu větou ,,dojdi si k doktorovi" mu dát aspoň nějakej nástřel. V prváku se mi stalo asi 3x, že mi napsal člověk, se kterým jsem si nepsala x let a chtěl poradit se svým aktuálním zubním stavem. Vždy to začíná něčím ve smyslu ,,vim, že studuješ na toho zubaře...".

Taky můžete být zcela klidní, když se rozhodnete políbit nějakého zubaře/zubařku, ať už studenta nebo vystudovaného. Díky jeho brilantní orální hygieně mu nebude táhnout z držky.

Takřka se u nás nevyhazuje. Pokud nejste ultra ,,mentálně svébytní," jak by řekl jeden legendární vyučující anatomie, co má na starost zubaře.

Občas se stane, že někdo nedobrovolně školu ukončí, ale ve většině připadů se jedná o zcela dobrovolné odchody.

Knihy, který si koupíte a týkají se stomatologie, si můžete s klidem nechat, protože s velkou pravděpodobností je budete potřebovat minimálně do konce studia.

Je nás málo (teď v nižších ročnících okolo 50-40 lidí v ročníku. u pitevního stolu se vám nestane, že byste si neřízli, protože vás u jednoho těla bude maximálně 6, což se zrovna u všeobáků nestává. Dostává se nám tak individuálnější výuky, je zde víc prostoru pro dotazy.


Nevýhody

Od letního semestru prvního ročníku se začíná projevovat taková nepříjemná ,,posedlost" dutinou ústní. To je když se o někom bavíte s kamarády a někdo neví, o kom je řeč. A tak vy řeknete ,,to je ta s tou fluorózou," ,,to je ten jak má strašně stěsnanou dolní frontu" nebo ,,ten jak by se mu mezi jedničky vešel šedej mezizubní TePe". 

Lidi se vás ptaj, jestli budete doktoři nebo zubaři. Máte chuť vraždit.

Neustále máte pocit, že máte špinavé zuby, ačkoli je máte čistší než 99% populace.

Když po roce zjistíte, že stomatologie není nic pro vás, máte vcelku smůlu. Jako všeobák v prváku máte ještě moře času na to rozmyslet si, čím že to budete, až budete velcí.

Pokud jste manuálně poněkud leví, budete v začátcích studia zřejmě trpět, než se vrtání naučíte. Lidi z vyšších ročníků tvrdí, že se to dá naučit. Už teď je vidět, že z těch méně zručných se postupně vytrénovávají šikulové. To, jestli jste nebo nejste leví, poznáte během zimního semetru prváku :)


Já a zubní

Poněkud trpím tím, na konci mého studia nebudu MUDr. Nicméně to ,,D" v titulu, který si snad asi za 1400 dní budu moct psát před jméno, mě opravňuje k vykonávání samostatné činnosti hned po studiu,  o čemž si MUDráci můžou nechat jenom zdát.
Teď už si nedovedu představit, že studuju něco jinýho než zuby. Je to skvělej obor, je toho tady tolik co studovat a snoubí se tu jak zdravotní stránka věci, tak estetická. Úsměv je vizitkou člověka, tvoří naší image a jak řekl jeden z vyučujících: ,,Zuby jsou velmi důležité. Když nemáte zuby, nikdo vám nedá....práci." Zuby jsou neobyčejně krásný věci na lidskym těle a rty, který máme taky na starosti, jsou jedna z nejvíc smyslnějších věcí, co dle mužů existuje.

O tom, jak jsem postupně získávala lásku ke stomatologii si můžete přečíst i tady.

Během prvního ročníku se mi podařilo namluvit si čerstvě vystudovaného všeobecňáka. Sice nemám bezprostřední report o tom, jaké to je studovat všeobecné lékařství v roce 2015, ale mám díky němu opravdu živé svědectví, jaké je to být mladým lékařem, takže určitý vhled i jako ,,zubař" do toho mám.

V době, kdy píšu tenhle odstavec (aktuálně je úterý 8. září 2015 15:08), spí. Spí už dvě hodiny - z pondělka na úterý sloužil. Každý ráno s nim lehce po pátý vstávám, abych mu připravila svačinu a aspoň trochu mu zpříjemnila vstávání. Moc dobře vim, že si je vědomej toho, že se celej den nezastaví a že zase v práci stráví minimálně o hodinu dýl, kterou mu v té nejmenované nemocnici neproplatí, že až se vrátí, nezbyde mu moc času a zase bude muset zpátky do práce, která neni ani vzhledem k tomu stresu slušně placená. Každej den vidim, jak je mu líto, že nemůže svůj čas věnovat dostatečně sportu, odpočinku a že mě dle jeho slov ,,zanedbává". Každej den vidim, jak se utahanej a na můj vkus i vcelku dost otrávenej vrací z práce, kde ho i přes jeho vzdělání bere málokdo vážně, jak mu všichni od vedení až po sestřičky serou na hlavu a jak si po šesti letech studia přestává vážit sám sebe a svých vědomostí. Je jasný, že atestovanej lékař na tom je o mnoho líp než ,,cucák", co před rokem vylezl ze školy, ale přeci jen medicína je jedna z nejtěžších škol a tak by tomu mělo odpovídat i finanční ohodnocení. Nehledě na to, že jenom odpočatej lékař může vykonávat svojí práci dobře a zodpovědně.

Já to takhle mít nechci.

Já chci jednou být máma několika prcků a nechci čekat do jednatřiceti, až odatestuju a budu si moct založit rodinu. Připadá mi to poněkud pozdě. Zubní mi dává tu možnost už hned po vejšce, což je minimálně z biologickýho hlediska vhodnější. Asi někomu může připadat divný, že tohle řešim na blogu věnující se studiu zubního lékařství, ale k medicíně jako takový to prostě patří. Dámy všech ročníků, každá jste nad tím určitě už uvažovala...
Zdá se mi, že je tabu mluvit s lékařkama nebo medičkama o potomstvu.
Nezavírejte před tim oči, stejně to jednou nejspíš budete muset řešit. Jo a... neodkládejte to na čtyřicítku, nikdo nechce starou a nudnou mámu v přechodu.

Nechci být pracující otrok. A to i za cenu, že se ,,celej život budu koukat lidem do pusy," jak s oblibou říkají všeobecňáci.

(Hejt vložka: Stejně se jich 70% hlásilo i na zubní
a všeobko drtivá většina z nich studuje jenom 

proto, že se nedostali na zuby) 
Don't hate me. 

Nechci být od nevidim do nevidim v práci, chci mít možnost si pracovní dobu regulovat.
Chci mít svůj volný čas, chodit do parku běhat, mít čas na kafe s kamarádkou, na svojí rodinu, chci mít po příchodu z práce tolik energie, abych si mohla zpívat při vaření


A už vůbec se s titulem končícím na ,,Dr." nechci v obchodě zabývat tím, jestli je tahle šunka o pět korun levnější než ta druhá. Ať už tam je to ,,U" nebo ono speciální ,,D".

Jak na to koukám, tak vcelku doufám, že jsem vám moc neznemotivovala... :)
Toť budiž můj názor po odstudovaném jednom roku z pěti. 

A vy mi koukejte dolů hodit nějakej koment pěknej, ten článek jsem s pauzama smolila asi tak měsíc. :D

38 komentářů:

  1. tohle je ten nejlepší článek! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Na začiatku som sa slušne nasmiala, ale potom, keď si začala písať o tom voľnom čase a deťoch a o porovnávaní cien šunky... Normálne ma chytila depka. Študujem všeobecné a často nad tým, čo si práve napísala uvažujem a dúfam, že som si vybrala správne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já také studuji všeobecné a tento článek mě ještě víc namotivoval to za rok zkusit na zubní. Má recht ta bloncka :P

      Vymazat
    2. Anonymko 1: Depka je podle mě normální. Lhala bych, kdybych tvrdila, že mě ani jednou nemrzelo něco na škole a špatně se mi s tim vyrovávalo.. Ale uvidíš, že to časem přejde. Z nějakýho důvodu sis vybrala všeobku tak to asi tak má být. Vždycky to dopadne tak, jak to dopadnout má ;)

      Vymazat
    3. Anonyme 2: tak hodně štěstí a sil k přípravě! :)

      Vymazat
  3. Když se potřebuju odreagovat... Tak jsem tady vždycky správně. :-) Snoubí se tu nadhled, cynický humor a i krutá realita. Všechno co já rád. Jen tak dál a hodně štěstí do dalšího semestru! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Zuby jsou easy. Že vůbec chceš srovnávat všeo a zuby je totální džouk. Kdybyste se přes semestr učili stejný rozsah anatomie tak byste ani náhodou neměli čas ještě probírat "základy fyziologie a patologie". Jinak ten poslední odstavec docela sedí, nicméně tohle je rozdíl medicíny (a medicína = všeobecné only) a jakéhokoliv oboru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak předevšímto jsou skutečně základy, co se bezprostředně dotýkají našeho oboru, nikoli fyziologie obecně, to máme ve druháku, stejně jako všeobecní. A anatomii ve stejném rozsahu máme :) Ty jsi studoval/a zuby, že to tak hezky víš? :)

      Vymazat
  5. No mně nejvíc štve neznalost obyčejných lidí!! Když jsem se učila GIT se mně teta zeptala, proč se to učím, když se mám učit zuby, proč pitváme mrtvoly.. Jedna paní to dokonce zabila až tak, že se divila, že se zubní studuje na lékařské fakultě!! :D Obyčejní lidé nás pořád berou jako "kováře", co trhají zuby a ne doktory. Vážně. Jsme pro ně míň jak sestřičky, asi si myslí, že se to učí na střední nebo co.. Tohle mě vážně na zubech štve. I dneska jsem se dívala v TV na Hart of Dixie (:D) a nechtěla s jedním chodit, protože byl "jen zubař", to samý třeba ve filmu Hangover. Prostě nikdy nebudeme doktoři :( aspon co se primitivní většiny ČR a i světa týká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli se zubní studuje na lékařské fakultě? No to je vrchol! :D Doufám, že si dotyčná nemyslela, že je to třeba filozofická fakulta... :D

      Vymazat
    2. Jo, mě taky vytáčí, když se mě ptaj, jestli budu ,,ta dentální hygienistka"...

      Vymazat
  6. Přitom nám to dalo stokrát větší námahu se zubní dostat, ale to nikdo nevidí. Na všeo jsou stejně z většiny jen neúspěšní wannabe zubaři :P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ale pozor zase! :D :D

      Vymazat
    2. Neřekla bych z většiny, v mém okolí mám pár lidí, co se dostali i na zuby a nešli tam a stejně tak lidi, co je ani zuby nelákaly. Mě by třeba na zubaře nedostali ani jeřábem, hned jsem věděla, že chci všeo :P

      Vymazat
    3. Jo, taky znám pár lidí, co se dostal tam i tam a zapsali se na všeobko, několik z jich si teď rve vlasy. Na druhou stranu zubní neni pro všechny. Ale když bavim s někym ze všeobka, většinou mi řeknou, že chtěli na zuby. :)

      Vymazat
    4. 100% lidí z našeho kruhu včetně mě a minimálně 90% z vedlejšího kruhu by na zuby nešlo ani pod pohružkou té nejbolestivější smrti :D Zase si vy studenti zubního tak nefanděte, začíná mě to iritovat.

      Vymazat
    5. To chce klid a nohy v teple :)

      Vymazat
  7. Ahoj, súhlasím s tebou, že pre ženu je ZL určite výhodnejšie ako všeo. Inak plánuješ ísť na Dental Summit 9-10. října ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tam nejdu, ale mám v plánu HDVI 31.10 :)

      Vymazat
    2. Tiež tam plánujem ísť ;)

      Vymazat
    3. Tak vidíš, třeba mě poznáš :D Kdyžtak se mě neboj oslovit :))

      Vymazat
    4. Nejaké poznávacie znamenie ?? :D

      Vymazat
    5. Dlouhý rovný blond vlasy nestačej? :D

      Vymazat
    6. Aké dlhé približne ? :D

      Vymazat
    7. :D A nechceš toho vědět nějak moc? :D podle mě tohle bude stačit :D

      Vymazat
    8. Chápem :D diskrétnosť nadovšetko ;)

      Vymazat
  8. Myslim, ze vzhledem k tomu ze ses hlasila na zubni v dobe kdy davali prijimacky jenom z knizek tak moc neni cim se chlubit, kdyby ses hlasila o rok pozdejs za vseobko bys byla jeste rada.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osud je mocná čarodějka.

      Vymazat
    2. Tento hejt vyzeral ako neúspešný uchádzač :D

      Vymazat
    3. Nesouhlasím. Dle mého názoru byly přijímačky letos o dost lehčí než ty loni.

      Vymazat
    4. Vzhledem k tomu ze davaly uplne ty stejny otazky jako nekdo cetl celej rok v modelovkach tak bylo uplne jedno jaka byla narocnost :DD

      Vymazat
  9. Odpovědi
    1. a komentáře ještě suprovejší!

      Vymazat
    2. Že? :D chodím sa sem zabaviť nielen na článkoch, ale aj komentároch

      Vymazat
  10. Kolegyně, už jsem to vydýchala, článek máš perfektní :D Doufám, že ti vydrží motivace ke studiu a práce tě bude bavit! Také jsem se hlásila na zubní, jak jsem psala, ale nedostala jsem se (jenom do mě, zubaři, další všeobák "wannabe zubař" :D), ale litoval toho jen můj přítel, který už se srovnal s tím, že budu studovat o rok dýl, přešlo ho to, když viděl náklady za vybavení zubní ordinace, hodně rád šetří a já byla ráda, že nemusím učinit Sophiinu volbu :)

    Zdraví Nadšená ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, ono je potřeba trochu si navzájem zvednou adrenalin. Nakonec si stejně všichni uvědomíme, že ,,každý lékař potřebuje svého zubaře a každý zubař potřebuje svého lékaře." :D
      A jo, vstupní investice je dost pitomá. Uvidíš, že se ti bude na všeobku líbit! :)

      Vymazat